1 Temmuz 2007 tarihi itibariyle Karayolları ile Emniyet Genel Müdürlüğü arasında imzalanan anlaşma uyarınca belirlenen ve aralarında İzmir-Aydın Otoyolu’nun da bulunduğu bazı otobanlarda araçların ortalama hızları belirlenerek hız ihlali yapanlara ceza yazılacağı açıklandı
.
Haber ajansları, iki gişe arası toplam 112 kilometre olan İzmir-Aydın Otoyolu’nu 1 saat 11 dakika, yani 71 dakikadan önce geçen otomobillere hız cezası kesileceğini duyurdu. Bu haber, aynı gün hemen hemen tüm gazetelerin internet sitelerinde, bir gün sonra da sayfalarında “İzmir-Aydın Otoyolu’nu 1 saat 11 dakikada geçen ceza” başlıklarıyla okuyuculara duyuruldu.
YOLLARDA BEKLEDİLER
Haberi internet siteleri ve gazetelerde okuyan, akşam bültenlerinde televizyon haberlerinde dinleyen sürücüler, 1 Temmuz’dan itibaren İzmir-Aydın Otoyolu’nu 71 dakikada geçebilmek için hız kesti. O kadar ki, gişelere girişlerde araçlarını sağa çeken ya da servis alanlarına giren sürücüler, gözleri saatlerinde 71 dakikayı doldurabilmek için trafik güvenliğini de riske atarak, bekleme yapmaya başladı.
20 DAKİKALIK FARK
Ama bu işte bir gariplik vardı. Şöyle ki... İzmir-Aydın Otoyolu’nda iki gişe arasındaki mesafe toplam 112 kilometre. Otoyollarda otomobillerin hız sınırı saatte 120 kilometre. Buna artı yüzde 10 da eklenince, hız sınırı saatte 132 kilometreye çıkıyor. Yani 132 kilometre hızla giden bir otomobil, 112 kilometrelik mesafeyi toplam 51 dakikada alabiliyor. Haberlerde iddia edilen 71 dakikadan tam 20 dakika daha kısa... O zaman bu 20 dakikalık fark nereden çıktı?
İŞTE DOĞRU FORMÜL
Ulaştığımız Emniyet Genel Müdürlüğü yetkilileri, aslında 71 dakika gibi sürenin söz konusu olmadığını söyledi. Onlar böyle bir açıklama yapmamıştı. ‘Ortalama Hız Koridoru’ uygulamasının başladığı otoyollardaki formülün, otomobiller için yukarıda açıkladığımız gibi saatte 132 kilometrelik hız sınırı baz alınarak hesaplandığını söylediler. Yani İzmir-Aydın Otoyolu’ndaki 112 kilometrelik mesafeyi 51 dakikadan daha az bir sürede geçen araçlara sistem otomatik olarak ceza yazıyor. Ama 51 ve daha üstü sürelerde geçen hiçbir araca bugüne kadar ceza yazılmadı ve bundan sonra da yazılmayacak.
Ulaştığımız Emniyet Genel Müdürlüğü yetkilileri, aslında 71 dakika gibi sürenin söz konusu olmadığını söyledi. Onlar böyle bir açıklama yapmamıştı. ‘Ortalama Hız Koridoru’ uygulamasının başladığı otoyollardaki formülün, otomobiller için yukarıda açıkladığımız gibi saatte 132 kilometrelik hız sınırı baz alınarak hesaplandığını söylediler. Yani İzmir-Aydın Otoyolu’ndaki 112 kilometrelik mesafeyi 51 dakikadan daha az bir sürede geçen araçlara sistem otomatik olarak ceza yazıyor. Ama 51 ve daha üstü sürelerde geçen hiçbir araca bugüne kadar ceza yazılmadı ve bundan sonra da yazılmayacak.
HANGİ OTOYOLLARDA
UYGULAMA BAŞLADI?
◊ Aydın Otoyolu (İzmir-Aydın)
◊ Anadolu Otoyolu (Ankara-İstanbul)
◊ Avrupa Otoyolu (İstanbul-Edirne)
◊ Mersin Otoyolu (Niğde-Mersin)
◊ Şanlıurfa Otoyolu (Adana-Gaziantep-Şanlıurfa)
UYGULAMA BAŞLADI?
◊ Aydın Otoyolu (İzmir-Aydın)
◊ Anadolu Otoyolu (Ankara-İstanbul)
◊ Avrupa Otoyolu (İstanbul-Edirne)
◊ Mersin Otoyolu (Niğde-Mersin)
◊ Şanlıurfa Otoyolu (Adana-Gaziantep-Şanlıurfa)
HIZ KORİDORU NEDEN KONDU
Emniyet Genel Müdürlüğü yetkilileri, bazı otoyollarda neden hız koridoru uygulamasına geçildiğini şu sözlerle açıkladı: “Bu uygulama, sürücülerin hız limitleri üzerinde araç kullanmalarını engellemek, aşırı hız nedeniyle ölümle sonuçlanan kazaların sayısını azaltmak, egzoz emisyonlarının doğaya verdiği zararı en aza indirmek ve aşırı hıza bağlı yüksek yakıt sarfiyatının ithalat üzerindeki yükünü hafifletmek amacıyla başladı.”
0 Yorumlar